נווט למעלה
כניסה
יחידות חינוך עצמאיות
המכון למורשת בן גוריון
מכון הפועל להנחלת מורשתו של דוד בן-גוריון – המנהיג המכונן של מדינת ישראל וראש הממשלה הראשון.  המכון עוסק בתחומים הנגזרים ממורשתו: ציונות וזהות יהודית, קשר לארץ, ממלכתיות, חברת מופת, מנהיגות, פיתוח הנגב וחזון שליחותו של צה"ל כצבא העם. המכון מאמין שחזונו של בן-גוריון, עשוי להנחות אותנו באתגרים חברתיים וציוניים שעומדים בפנינו כיום.  המכון עובד עם תלמידים ונוער, מורים ומערכת החינוך, חיילים ומפקדי צה"ל, עולים חדשים, מבקרי חו"ל, בכירים וקהל רחב. שיטות ההנחיה של המכון כוללות סדנאות, ימי עיון, סיורים ומפגשים, הרצאות, כתיבת חומרי לימוד וביקורים חווייתיים בצריף בן-גוריון. תכני המכון למורשת בן-גוריון מונחלים בשנה לכ- 200,000 איש. 
 
בית ספר שדה – שדה בוקר
בית ספר שדה, שדה-בוקר הוקם בשנת 1963 והוא משמש  כמרכז הדרכה ולימודי שדה בנושאים הקשורים למדבר ולסביבה. ברשותו 67 חדרי אירוח.  מדריכי ביס"ש מלווים ומובילים שנים רבות את תלמידי ביה"ס צין ומשאבים בשלל טיוליהם- התפתח קשר עמוק וחזק בין המוסדות ובין התלמידים למדריכים. כדוגמת פרוייקט  'תש"ח בנגב' בו תלמידי בית הספר למדו על מלחמת העצמאות בנגב.
ביס"ש שותף מרכזי  בתוכנית החינוכית של מרכז הצפרות רמת הנגב, בשיתוף פעולה מלא עם ההיחידה הסביבתית, ואגף קהילה וחינוך, ולאחרונה החל להכשיר מדריכים לקראת פתיחתו של 'מרכז חרותות הסלע' (ציורי הסלע) אשר יוקם בהר מחיה.  מדריכיו מפעילים חוגי טבע לתלמידי המדרשה ועובדים עם הפזורה הבדואית של רמת נגב בהתנדבות ובחדווה.
בנוסף, צוות ההדרכה ביחד עם שני חוגי הנוער שהוא מפעיל,  מבצע פרויקטים סביבתיים וקהילתיים באזור כדוגמת שיקום טרסות, שיפוץ בורות מים, תחזוקת שבילים ועוד.
 
מרכז גל למנהיגות, מדרשת שדה בוקר
המרכז, ע"ש מיכאל גל, הוקם במטרה לפתח ולטפח מנהיגות צעירה בנגב ולקדם קיומה של חברת מופת. המרכז מחנך את חניכיו למעורבות חברתית ולהגשמה בנגב ובכל שדרות החברה הישראלית. במג"ל פועלות שתי מסגרות המבקשות להגשים את מטרותיו:
מכינת הנגב
מכינת הנגב קמה בשנת 2002. המכינה מכשירה ומעודדת את חניכיה (כ-50 חניכים בשנה) לקחת אחריות בכל מקום שיגיעו אליו - בצבא ובחברה האזרחית - לגלות מנהיגות ולהוביל תהליכים של יוזמה ושל עשייה. מכינת הנגב שמה דגש על יצירת תרבות יהודית חדשנית, מתוך ראיה חופשית וריבונית, על ביסוס ערכי הדמוקרטיה ועל עשייה מתוך השקפת עולם הומניסטית מורכבת ומשלבת בתוכה לימודים, התנסות בניהול עצמי, התנדבויות טיולים והכנה לצה"ל.
 
מג"ל קו הזינוק
תוכנית למנהיגות לנוער מפריפרייה גיאוגרפית, חברתית וכלכלית הנכנסת לשנתה העשירית. בכל שנה מגוייסת קבוצת מנהיגות מרחבי הנגב (דתיים, חילונים, בדואים, יהודים, מישובים עירוניים וכפריים) הזוכה לליווי אישי וקבוצתי למשך 10 שנים! התוכנית בשיתוף עמותת קו הזינוק.
 
מערך החינוך בכפר "רוח מדבר"
בכפר "רוח מדבר פועל בית ספר "פיס" של רשת "עתיד" באמצעות פרויקט היל"ה - השלמת השכלה ושנות לימוד.  במסגרת ביה"ס מופעלות תוכניות העשרה, סיורים לימודיים, פעילויות בנושאי חגים ומועדים מיוחדים, טיפול באמנות ומחשבים. הכפר מסתייע במשאבים הקהילתיים ופועל בשת"פ עם גופים רבים כגון ניצנה והמכינות הקדם צבאיות.  כמו כן מופעלת בכפר תוכנית חינוכית העשרתית לאוכלוסיית המכורים הבוגרים (18-67) הכוללת: ציון אירועים וימים מיוחדים, ציאות לתיאטרון לצפייה בהצגות, פעילות העשרתית קבועה אחת לשבוע, סדנאות והרצאות ע"י אנשי מקצוע ומתנדבים בנושאים שונים, ו"אולפן"- שיעורי עברית המועברים ע"י מתנדבת לדוברי שפות זרות - אנגלית, צרפתית, ספרדית, רוסית וערבית.
 
שנטי במדבר
בית עזרה לנוער בסכנה וחסר קורת גג, אשר נוסד בשנת 1984 ומאז סייע לעשרות אלפי בני נוער, אשר נפגעו מאלימות פיזית, מינית, מילולית, ננטשו ע"י הוריהם, נפלטו ממסגרות טיפול פורמאליות, עולים חדשים וחיילים בודדים.  מיועד לבני נוער בטווח הגילאים 14-21 מכל הארץ, מכל שכבות האוכלוסייה, מכל המגזרים וללא הבדלי דת, גזע, מין ולאום תוך מתן מענה 24 שעות ביממה, 365 ימים בשנה, בלי צורך בהפניה רשמית או בתקופת המתנה כלשהי, וללא הגבלת זמן הסיוע לכל הנוער בדרום מדינת ישראל.
 
ניצנה – קהילה חינוכית התיישבותית
ניצנה  היא קהילה חינוכית התיישבותית במדבר –סמוכה לגבול  ישראל למצרים, אשר נוסדה בשנת 1986 ביוזמת אריה  לובה אליאב. ניצנה פועלת ברוח ציונית עכשווית המקדמת פלורליזם חברתי. מטרת הקהילה לקדם את החינוך הערכי לחיזוק הסביבה הטבעית והאנושית והגשמתו באופן מעשי על ידי חיזוק ההתיישבות בנגב – בפתחת ניצנה.  
 
התוכניות החינוכיות הקצרות
סמינר נגב - ציוני אקולוגי: מתוך התפישה כי האתגר הבא הגדול של מדינת ישראל והעם היהודי הוא פיתוח הנגב אנו מקיימים בסמינר נגב לימודים וסיורים אודות הפוטנציאל הגלום במדבר.
 
סמינר באקולוגיה, מיחזור וקיימות: תוכניות לימוד וסביבות למידה שמטרתן  ללמד את החניכים הבאים לניצנה אודות הצורך במיחזור ושמירת הסביבה, הדרכים לתרום לשמירה על האקולוגיה של כדור הארץ.
 
סמינר "מדע בעקבות השמש": סמינר המתקיים בשותפות קרן רש"י ו"מדערום" וגופים אחרים. מטרת הסמינר לקרב בני נוער לנושאי מדע הקשורים במדבר.
 
סמינר ספורט אתגרי: מיועד לקרב בני נוער לתחום המדע והבריאות דרך הספורט. הענפים אותם אנו מפתחים הם: אופני הרים, ריצת ניווט, טריאתלון, הישרדות וכדומה.
 
סמינר להעצמת בני נוער הסובלים ממחלה מתמשכת: מיועד עבור ילדים שסבלו מתקופת אשפוז ממושכת עקב מחלה קשה. עם סיום תקופת המחלה ולפני המעבר לחיים הנורמאלים אנו מקיימים לבני הנוער הללו מחנות וסדנאות בהן הם רוכשים כלים להמשך החיים שאחרי תקופת האשפוז.
 
התוכניות החינוכיות הארוכות
אולפני העולים - סל"ה - מי"ר: תוכניות של תלמידים-צעירים-עולים המתקיימות כבר כעשור. סל"ה- סטודנטים לפני הורים. אל התוכנית מתקבלים תלמידי מדעים בוגרי תיכון ממדינות חבר העמים.
 
"מסע" ניצנה: תוכנית בת 10 חודשים לדוברי רוסית. (יש גירסה מקוצרת לדוברי אנגלית). התוכנית  מיועדת לחניכים מחבר העמים אשר מלבד אולפני העברית והחיבור לזהות יהודית וישראלית, מעניקים להם התמחות בספורט אתגרי.
 
בית העצמה לצעירים:  תוכנית המיועדת לצעירים בני 18–21 שנפגעו נפשית עקב משבר אישי, ומטרתה לחזקם ולהחזירם לחיים נורמאלים ושילוב במשפחותיהם ובחברה.
 
תיקון עולם -בית ספר לקטינים פליטים מבקשי מקלט: בית ספר ופנימייה לקטינים מבקשי מקלט בני 14-16, בשיתוף משרד החינוך והתרבות – המנהל לחינוך התיישבותי. מיועד לתלמידים מאריתריאה וסודן בהם מתרחשת מלחמה.
 
מכינה קדם צבאית "דרך ארץ" לבוגרי תיכון מהפריפריה: מיועדת לחניכים מערי הפיתוח ומהפריפריה החברתית, שמטרתה להכינם לשירות צבאי משמעותי תוך העשרתם במטען אישי לקראת המשך עתידם כבוגרים משפיעים במדינה.
 
כוכבי המדבר – מנהיגות לצעירים מהמגזר הבדווי: תוכנית חלוצית ראשונה מסוגה עבור בדווים בוגרי תיכון למשך שנה, בה ילמדו מנהיגות, חיבור לחברה הישראלית ובעתיד סיוע לקהילות מהן הם באים.
 
בית ספר ללימודי חקלאות מחו"ל: בית ספר שילמד כ-1,000 משתלמים בחקלאות מחו"ל (כיום משתתפים 500) בשיתוף המועצה האזורית רמת הנגב והמרכז לחקלאות מדברית (מו"פ) רמת הנגב.  מטרתו הקניית יידע ושיטות חקלאיות מתקדמות למשתלמים ממדינות מתפתחות.